Ferrari F40
F40 - verdens mest ikoniske superbil.
Det er absolut ikke hver dag, at man får lov til at opleve en Ferrari F40 og en Enzo side om side på tætteste hold - og slet ikke i Danmark. Det var lykkedes Ferroni.dk at lave en eksklusiv aftale med den danske ejer af de to helt fantastiske italienere - Ferrari F40 og Ferrari Enzo. Et setup jeg kun har turde drømme om siden Ferroni.dk's begyndelse.
Den brutale F40 kan høres på lang afstand, da den starter op bag bygningerne på det store lukkede område, som vi befinder os ved. F40'eren lister rundt om hjørnet og buldrer ned imod os, hvor vi har sat de to Ferrari'er stævne. De vanvittige brede bagdæk i dimension 335/35 ZR17 trækker et utal af små løse sten op i de lige så brede skærmekasser - jeg kan simpelthen ikke lade være med at sænke kameraet og bare nyde synet og lyden af den imponerende F40. Når man har passionen for Ferrari helt inde i hjertet og blodet i årene har farven Rosso Corsa, så bliver man både fascineret, imponeret men også ydmyg ved mødet med en kørende Ferrari F40 på tætteste hold - kasketten bliver løftet og solbrillerne bliver taget af. Det er ikke første gang, at jeg oplever denne F40 på tæt hold, men det er første gang, at jeg oplever den italienske hest komme travende udenfor stalden. F40 er for mig ubetinget verdens smukkeste Ferrari. For få år siden blev Ferrari F40 kåret som verdens mest ikoniske superbil via en afstemning på The Fast Car Festival - og det må siges at være velbegrundet.
Ferrari F40 så første gang dagens lys i 1987 og blev produceret i forbindelse med Hr Enzo Ferrari's 40 års jubilæum som bilfabrikant. Pininfarina stod bag det voluminøse design og gjorde alle målløse ved præsentationen af F40. Det blev desværre den sidste Ferrari, som Hr. Enzo selv præsenterede før sin død i august 1988. F40 overtog tronen efter 288 GTO, men var i både design og motor milevidt fra sin forgænger. Produktionen af F40 fortsatte frem til 1992 og nåede et samlet produktionstal på 1311 eksemplarer. I dag findes der et sted mellem 10-15 stk. F40 i Danmark og de fleste står desværre hengemt i private lukkede samlinger og betragtes som en investering. Besøger du Strøjer samlingen eller den danske importør, så kan du være heldig og opleve F40 på tæt hold.
Når man bærer titlen som den mest ikoniske superbil i verden, så byder man på noget som ingen andre har i den klasse - og det må F40 siges at gøre. F40 er lav og bred og domineret af verdens smukkeste hækspoiler, der er chaufførens eneste livline til at holde F40'eren på vejen, hvis egne evner ikke slår til. I F40 finder du hverken antispin eller antiudskridning - det handler om rå kørerevner, når F40'eren skal tøjles.
F40 er trods det potente design en meget let bil med en egenvægt på blot 1100 kg. Dette skyldes F40'erens opbygning af kulfiber i både karossen og de bærende dele. Dette mærkes tydeligt ved åbning af dørene - der i øvrigt åbnes indefra med noget der ligner et snoretræk. Alt er skåret fra i jagten på minimal vægt. Kabinen i F40 tillader ingen over 183 cm - de røde racerstole er trukket helt frem i kabinen og kan ikke justeres. Bagved de enorme stole ligger nemlig F40'erens store V8 motor - presset helt ind, så du mærker hver en cylinder mod ryggen. Gearstangen i F40 kører i den berømte åbne kulisse og giver et fantastisk "klok" ved hvert gearskifte. Har du modet og evnerne, så ligger de 478 HK klar til at sende den 2,9 L V8 med biturbo af sted mod topfarten på 325 km/t. F40 blev den første serieproducerede gadebil med en topfart på over 200 miles i timen.
Ferrari F40 kostede i omegnen af 2,5 mio ved præsentationen i 1987 - i dag er priserne steget markant i takt med F40'erens status og den generelle prisstigning på superbiler i denne klasse. Dette fantastiske eksemplar vi har sat stævne i dag, har kun beskedne 2500 km på tælleren - hvilket gør den til et af de mest eksklusive eksemplarer i verden. Men - F40'eren er på ingen måde til salg og med biler i denne klasse, så er værdien faktisk slet ikke interessant. Det handler nemlig om passionen. Ferrari F40 er ubetinget en af verdens smukkeste superbiler - og uden tvivl et ikon. F40 har alt det en superbil skal have - men den vil også kræve mindst lige så meget af ham der sidder bag rattet. F40 er det tætteste, du kan komme på at gå en tur i bokseringen mod Holyfield - uden tandbeskytter på. Der er ikke tvivl om, at F40 vil forblive i rækken for verdens bedste superbiler i mange år fremover.