Ferrari 360 Challenge Stradale lexan

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferrari 360 Challenge Stradale Lexan

En Ferrari 360 Challenge Stradale skal have lexan vinduer for at fuldende sit racing-dna.

 

"At tæmme en vild hest - fremfor at gøre en tam hest vild" - må have været en del af Ferraris strategi, da Challenge Stradale projektet blev udviklet. Ingen anden af Ferraris gadebiler har et så brutalt racing-dna som 360 Challenge Stradale. Istedet for at gøre 360 Modena klar til bane, så gjorde man 360 Challenge klar til gadebrug. Med udgangspunkt i at tæmme en baneracer, så lykkedes det Ferrari at skabe noget nær den mest perfekte Ferrari, der nogensinde har forladt de italienske fabrikshaller. Faktisk er Ferrari 360 Challenge Stradales racing-dna så gennemsyret, at man kan undre sig over, at den overhovedet blev godkendt til gadebrug. 360 Challenge Stradale er til dato en af de Ferrarier, der har den bedste og mest brutale lyd!

 

Challenge Stradale har de kendte, smukke og bløde linjer, der kendetegner 360'eren - men her hører al sammenligning så også op. I jagten på en benhård vægtreduktion og brutale præstationer, så er der kun tilføjet ganske lidt komfort til Challenge Stradale for at retfærdiggøre den som gadebil. Challenge Stradale vejer kun 50 kg mere end Challenge versionen - og hele 110 kg lettere end Modena - hvilket beviser, at Challenge Stradale har sin nærmeste slægtning på racerbanen. Faktisk yder Challenge Stradale kun beskedne 20 HK mere end Modena'en, så præstationerne findes ubetinget i vægtreduktionen og opsætningen til bane. Sammenlignet med Modena så er Challenge Stradale bl.a udstyret med lettere kofangere, carbon sidespejle, bagrude i plexiglas, sort ventileret grill, lavere undervogn, BBS-fælge med titanium låsebolte og bredere sideskørter. De enorme keramiske bremser - der er identiske med Enzoens - sørger for, at Challenge Stradale ikke sender chaufføren ud, hvor modet slår evnerne - og sker det, så er der tilføjet en solid styrtbøjle bag sæderne. Kabinen i Challenge Stradale er støvsuget for al overflødig vægt. Her er ingen tæpper men kun rå synlige svejsninger. Radio bruger man ikke i Challenge Stradale - her lytter man efter motorens omdrejninger - og kørehandskerne har man på - hvilket også gør handskerummet overflødigt. Dørbeklædning, centerkonsol og sæder er udført i carbon, hvilket også har del i vægtreduktionen. Bilen er lakeret i den smukke farve Rosso Scuderia, der er den helt rigtige farve til den brutale gadebil fra Ferrari.

 

Kun 43 eksemplarer af 360 Challenge Stradale fik fabriksmonteret de ikoniske lexan vinduer, hvilket gør dette eksemplar ganske eftertragtet. Lexan vinduerne har ligeledes en ikke ubetydelig del af den samlede vægtereduktion - og illustrerer på smukkeste vis Challenge Stradales ægte racing-dna. Det præcise antal producerede biler fra Ferrari er som bekendt altid med en vis usikkerhed - Ferrari oplyser antallet til 1300 eksemplarer. De fleste eksemplarer blev produceret og leveret i år 2003-2004, og ganske få eksemplarer blev registreret som 2005 modeller. Netop denne 360 Challenge Stradale i den smukke farve "Rosso Scuderia" blev leveret til en svensk kunde d. 3. februar 2005. Kunden havde forinden fået totalskadet sin oprindelige 360 Challenge Stradale under en trackday, hvor den blev påkørt af en hurtig tysker med begrænsede køreevner. Salgschefen for Ferrari i Italien var deltager under dette svenske arrangement - og helt eksklusivt fik salgschefen efterfølgende overbevist Ferrari om, at produktionsbåndet måtte startes op igen, så den ulykkelige svenske kunde kunne få en ny 360 Challenge Stradale. Helt eksklusivt satte Ferrari produktionsbåndet igang igen, og tildelte kunden denne 360 Challenge Stradale i det mest perfekte spec.

 

I 2020 fandt den nuværende danske ejer bilen til salg hos Autoropa - den svenske importør og forhandler af Ferrari - med 33.000 km på tælleren og en stand der ligger tæt på ny. I dag står den smukke 360 Challenge Stradale side om side med ejerens to andre nøje udvalgte Ferrarier - Ferrari 330 GT 2+2 Serie II samt Ferrari 250 GTO Serie II recreation.

 

Et stort tak til den danske ejer for at vise bilen frem og dele passionen.

110 kg!

Ferrari 360 Challenge Stradale er hele 110 kg lettere end 360 Modena - og især i kabinen finder man årsagen til den store vægtreduktion.