Ferrari 550 Barchetta Pininfarina
Pininfarina fejrede sit 70 års jubilæum med præsentationen af 550 Barchetta.
Ferrari 550 Barchetta Pininfarina blev lanceret i anledningen af Pininfarinas 70 års jubilæum, og markerede Ferraris mangeårige samarbejde med designvirksomheden. Ferrari 550 Barchetta Pininfarina blev produceret i beskedne 448 eksemplarer - og allerede inden præsentationen ved Paris Motor Show i år 2000, var samtlige eksemplarer solgt ved et eksklusivt event for Ferraris bedste kunder. Historien fortæller - at da Gianni Agnelli første gang oplevede den lille Ferrari 166M, dér mindede den ham mest af alt om en lille båd. Det blev vejen til, at navnet Barchetta (lille båd på italiensk) fandt vej til Ferraris modelprogram.
Ferrari 550 Barchetta er bygget som en permanent åben bil - men er dog udstyret med en nød-kaleche der skal monteres manuelt i tilfælde af vand fra oven. Barchettaen er udstyret med to høje styrtbøjler bag hvert sæde og en lavere vinklet forrude end 550 Maranello - og netop denne kombination gør desværre kontrasten enorm fra den smukke åbne V12 cruiser til at være udstyret med nød-taget. Men det er faktisk helt uden betydning - for Ferrari 550 Barchetta er en bil, der er bygget til at cruise langs solrige kyststrækninger. Man skal dog ikke tage fejl af den smukke Ferrari 500 Barchetta - for med den potente frontliggende 5,5 L V12 motor og nogle hurtige skift i den manuelle gearkasse, så formår båden at lægge fra land med en 0-100 tid på bare 4,4 sekunder, og stopper først ved 300 km/t. Til de modige kunder var det muligt at tilkøbe 2 eksklusive hjelme. Barchettaen er udstyret med to lækre carbon racingsæder, men for de magelige især amerikanske kunder var det muligt at bestille komfortsæder. Standard er Barchetta udstyret med 18" Speedline fælge med 255/40 foran og 295/35 bag - så der er ingen grund til at tøve, hvis de 485 HK skal slippes fri.
Ferrari 550 Barchetta er med årene blevet mere og mere populær blandt samlere - hvilket også afspejles i priserne. Barchettaen har ubetinget genvundet sin eksklusive status og er tilbage i klassen hvor, kunderne også ser en god investering. Men Barchettaen fortjener det også, for der er garanti for lækker cruise, brutale V12 præstationer og det smukkeste Pininfarina-design.
Et stort tak til ejeren af dette fantastiske eksemplar for at dele passionen.
Galleri