Ferrari 250 GTO Serie II Recreation
Næsten 3 år tog det at bygge denne 1964 Ferrari 250 GTO Serie II - med en detaljegrad der er så imponerende, at det gør den til en af de absolut fineste recreation modeller i verden.
De første 250 GTO'er indtog racerbanerne i 1962 - og må i dag betragtes som et racing-ikon for Ferrari og ikke mindst hele motorsportshistorien. Dette gør også Ferrari 250 GTO til en af verdens dyreste biler. I løbet 1963 valgte Ferrari at udvikle specifikke forbedringer på 250 GTO, og lod 3 eksemplarer få bl.a. et helt nyt Pininfarina designet karosseri udført af karosserifabrikanten, Scaglietti, der gjorde 250 GTO både bredere og lavere end den oprindelige 250 GTO. Modellen blev præsenteret i 1964 og fik tilnavnet "Serie II" - men blev også kendt som "64GTO". De tre modeller fik chassisnummer #5571GT, #5573GT og #5575GT og udgjorde nu en del af en samlet produktion af 39 eksemplarer af 250 GTO Serie I / II.
At skabe en recreation af 250 GTO Serie II - hvor perfektion og detalje-niveau er af absolut topklasse - kræver nogle af de bedste coachbuilders i verden, og de findes i den lille by Rydaholm i Sverige. Det svenske firma Motorima er skaberne af denne helt fantastiske recreation af Ferrari 250 GTO Serie II, der efter næsten 3 års imponerende pladearbejde og teknisk udførsel, stod færdig i år 2020 - udført til højeste perfektion. Motorima har siden 1983 skabt nogle af de finest udførte recreation modeller i verden - heraf flere klassiske Ferrari-modeller som fx. TR 59, 340 Vignale og 246 Dino F1.
Motorima fik ønsket fra en velhavende texansk bilsamler om at skabe den perfekte recreation af Ferrari 250 GTO Serie II - uden nogle kompromiser. Køreegenskaberne, detaljerne og perfektionen i håndværket var altafgørende. Prisen var ikke et emne - for at skabe en recreation på dette niveau handler om passion og ikke budget. Folkene hos Motorima gik straks i gang med at planlægge skabelsen af en af verdens smukkeste recreation-modeller. For at ramme de perfekte dimensioner blev en Ferrari 330 GT med chassisnummer #5921 årgang 1964 valgt til at danne selve chassiset på 250 GTO Serie II recreation. Valget af motor faldt på en solid V12'er fra en Ferrari 250 GTE type 128F, der gennemgik en større ombygning hos Forza Service i Holland for at opnå de præcise 250 GTO-specifikationer. En ombygning der løb op i 96.000 euro. Den berømte Colombo V12 motor yder 254 HK, hvilket er rigeligt til at teste chaufførens mod og evner i den lette Ferrari. Med de 6 dobbelte webere er den store Colombo motor et sandt kunstværk at iagttage.
Motorima beskæftiger nogle af de dygtigste coachbuilders i verden - og med brug af bl.a. hammere er det smukke aluminiumskarosseri blevet udformet i hånden. Netop denne proces er en stor del af 250 GTO Serie II´s lange tilblivelse. Kabinen i 250 GTO Serie II recreation er udført med de mest imponerende detaljer - hvor bl.a. det smukke trærat fremstår nærmest ikonisk for Ferraris historiske racerbiler. Gearstangen sidder højt placeret hvilket minimerer afstanden fra rat til gearskifte, når GTO'en skal præsetere gennem svingene - og de korte blå sæder holder et spartansk greb omkring køreren. Enhver lille detalje i kabinen er udført til perfektion og med respekt for den oprindelige model - og selv den mindste nitte er sat med millimeters præcision.
Motorimas Ferrari 250 GTO Serie II er ubetinget en af verdens smukkeste recreation modeller - skabt uden kompromis for dens køreegenskaber og præstation. Med brug af originale Ferrari-dele og et imponerende håndværk, er denne Ferrari 250 GTO recreation det tætteste man kommer på den ægte model - og med respekt for at Hr. Enzo Ferrari ikke skal vende sig i graven, så er den måske endda lige dét bedre.
Den danske ejer af Ferrari 250 GTO Serie II recreation, er også ejer af den smukke Ferrari 330 GT 2+2 Serie II, som du kan opleve i artiklen her, Et stort tak til den danske ejer for at vise den fantastiske Ferrari 250 GTO Serie II recreation frem - og passioneret fortælle om den omfattende tilblivelse af bilen.
Galleri